Klantcase  -  Terug naar overzicht

Afname van fraude en fakebestellingen bij STRATO

Sinds de zomer van 2020 maakt hosting aanbieder STRATO gebruik van de IBAN-Naam Check. De resultaten zijn indrukwekkend. Daniël de Swart, projectmanager Nederland bij STRATO: “Sinds de invoering van de IBAN-Naam Check zien we ruim 80% minder frauduleuze bestellingen ten opzichte van een jaar eerder”

KLANTCASE VERDER LEZEN

STRATO

SurePay introduceerde de IBAN-Naam Check in 2017 om online betalingen veiliger en persoonlijker te maken. Na de succesvolle implementatie bij de banken, bleek de oplossing ook van grote waarde te kunnen zijn voor ondernemingen. De IBAN-Naam Check voor bedrijven kan op verschillende plekken in het bedrijfsproces worden ingezet.

STRATO

STRATO is een webhoster met het hoofdkantoor in Berlijn. Sinds 2006 biedt STRATO hostingdiensten en cloud storage aan klanten in Nederland. STRATO richt zich op starters die makkelijk en voordelig zelf een website willen maken. In Europa bedient STRATO meer dan 2 miljoen klanten.

Malafide bestellingen

STRATO ging op zoek naar een oplossing om fraude en vergissingen bij het onboarden van nieuwe klanten tegen te gaan. Het bedrijf had de handen vol aan de administratie van bestellingen die niet compleet of foutief waren.
Daniël de Swart werd na een zoektocht geattendeerd op de diensten van SurePay. Na een kennismakingsgesprek kwam hij er al snel achter dat de IBAN-Naam Check een bekend probleem voor hostingpartijen kon oplossen, namelijk frauduleuze of ook wel malafide bestellingen.
Met een dergelijke bestelling wordt een aanvrager aangesloten met verkeerde bank- en/of NAW-gegevens. Vaak kan de factuur van deze bestellingen niet worden geïncasseerd of wordt bij een verkeerde persoon of organisatie geïncasseerd. Vervolgens moet de bestelling weer worden geblokkeerd en opgezegd. Bij de afhandeling van deze bestellingen zijn meerdere afdelingen binnen STRATO betrokken. Dat proces is arbeidsintensief en duur.
De maatschappelijke schade kan echter nog vele malen groter zijn: met fakebestellingen worden vaak websites met een crimineel oogmerk, zoals phishingwebsites, in de lucht gehouden.

IBAN-Naam Check

STRATO heeft de IBAN-Naam Check door middel van een API-koppeling in het bestelproces geïntegreerd. Wanneer de combinatie van naam en IBAN klopt, merkt de klant niets en wordt de klant direct aangesloten. In gevallen dat er een afwijking geconstateerd wordt, vindt er een controle plaats. Wanneer fraude wordt vermoed, wordt een aanvrager niet aangesloten.

80% Daling van frauduleuze bestellingen

Ook is het aantal facturen dat de eerste maand niet wordt betaald of gestorneerd met ruim 25% gedaald.

Resultaten

Door de implementatie van de IBAN-Naam Check is het aantal malafide bestellingen en de administratieve rompslomp die daarmee samengaat significant afgenomen. Daniël: “Het aantal frauduleuze bestellingen is met ruim 80% afgenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook is het aantal facturen dat de eerste maand niet wordt betaald of gestorneerd met ruim 25% gedaald.”

Soepele implementatie

STRATO is zeer te spreken over de samenwerking met SurePay. Van het digitaal ondertekenen van het contract tot het ticketsysteem Jira waarmee vragen snel worden beantwoord. De aansluiting met de API bleek eenvoudig te integreren in het klantsysteem en de ontwikkeling van het project verliep volgens verwachting.

Sinds de invoering van de IBAN-Naam Check zien we ruim 80% minder frauduleuze bestellingen ten opzichte van een jaar eerder.

Daniël de Swart, Projectmanager Nederland

Bel mij terug voor meer informatie

Laat uw gegevens achter en wij bellen u zo snel als mogelijk terug.

Klantcase NeoSmart

50%

Minder oninbare rekeningen

"Dankzij de IBAN-Naam Check hebben we het aantal oninbare rekeningen drastisch kunnen terugbrengen. Ook hebben we aanzienlijk minder fraude gevallen."

Klantcase lezen

 

Confidental Infomation