De Betaalrelatie Check helpt fraude en bestandsvervuiling op te sporen

Met de Betaalrelatie Check kunnen bedrijven en organisaties hun klanten- of leveranciersbestand opschonen. De Betaalrelatie Check gaat na of de IBAN-Naam combinaties in uw administratie overeenkomen met de gegevens die bekend zijn bij de bank. Dit helpt fraude en bestandsvervuiling op te sporen. Zo weet u aan wie u betaalt, bij wie u incasseert en of IBAN en naam van nieuwe klanten en  leveranciers bij elkaar horen.

IBAN-Naam Check is veilig

De voordelen van de Betaalrelatie Check

  • Helpt fraude op te sporen en te bestrijden
  • Voorkomt verkeerde betalingen
  • Schoont uw administratie op

Zo werkt de Betaalrelatie Check

De Betaalrelatie Check is gebaseerd op de IBAN-Naam Check die Rabobank heeft ingevoerd in haar online betaalomgeving.

De check vergelijkt de IBAN-Naam combinaties in uw administratie met de gegevens in de SurePay database en geeft een melding als er een afwijking is. De SurePay database bevat alle particuliere en zakelijke rekeningen bij Nederlandse banken en de namen die bij de bank geregistreerd staan bij deze IBANs.

De IBAN-Naam Check werkt op basis van individuele betaalverzoeken. Maar de Betaalrelatie Check is bedoeld om grote bestanden ineens te checken.

Wanneer biedt de Check uitkomst?

Met de check kunt u onregelmatigheden in uw administratie opsporen en zodoende verkeerde betalingen voorkomen.

  1. Opsporen van fraude door medewerkers of mensen die zich voordoen als klant of leverancier, zoals bij factuurfraude. Een aanduiding ‘not matching’ is verdacht en kan reden zijn voor verder onderzoek.
  2. Schoon uw klanten- of leveranciersbestand op en krijg een  signaal als een IBAN anders geregistreerd staat bij de bank.
  3. Controleer van nieuwe klanten en leveranciers of naam en IBAN overeenstemmen. Zo weet u met wie u zaken doet. Kan uw klant zelf naam of IBAN wijzigen? Ook dan is het zinvol om deze mutaties te laten checken.

Praktische informatie

Hoe levert u het bestand aan

Het bestand bevat twee kolommen: IBAN en Naam. Een achternaam is vereist. Een voornaam mag maar hoeft niet te worden aangeleverd.

 

 

 

 

Welke resultaten krijgt u terug

Wij voeren de check uit en leveren de resultaten aan u terug.
De resultaten doen een uitspraak over de geldigheid en status van de bankrekeningnummers. Daarnaast krijgt u per record een aanduiding of de naam in uw administratie overeenkomt met de naam in de SurePay database.

 

Bestandsuitwisseling

Handmatige uitwisseling

  • Wij maken een beveiligde omgeving voor u aan ten behoeve van de bestandsuitwisseling.
  • U ontvangt per e-mail de link naar deze omgeving en uw gebruiksnaam. Het wachtwoord ontvangt u separaat per SMS.
  • U kunt nu zelf het bestand uploaden.
  • Wij voeren de check uit en zetten het resultaat voor u klaar. U kunt het zelf weer downloaden.

API inbouwen

  • U kunt er ook voor kiezen de check in te bouwen in uw onboarding of service proces
  • Dit heeft als voordeel dat de check realtime gedaan wordt, terwijl u nog in dialoog bent met de klant. De klant krijgt een melding en kan zijn vergissing ter plekke herstellen. Dit scheelt uitzoek en reparatiewerk
  • Wij verstrekken de API documentatie en u bouwt hem zelf in
  • Onze support desk helpt bij implementatie en gebruikersvragen

Veelgestelde vragen

Betaalrelatie Check

  • Hoe is databeveiliging geregeld?

    Bij de Betaalrelatie Check maken wij een beveiligde omgeving voor u aan in mSafe. De fact sheet databeveiliging kunt u hier downloaden.

  • Hoe lang duurt het om een bestand te laten checken?

    Dit is afhankelijk van de afspraken die we maken, maar wij kunnen uw bestand binnen enkele uren checken en de resultaten dezelfde dag aan u terugleveren.

IBAN-Naam Check

  • Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

    De IBAN-Naam Check controleert bij online betalingen of de naam en IBAN die u intoetst hetzelfde zijn als de gegevens die bekend zijn bij de bank. U krijgt een melding als er iets afwijkt. Zo kunt u uw betaling controleren. Misschien heeft u een vergissing gemaakt? Of misschien is er sprake van fraude en heeft u een valse factuur ontvangen? Als u een foutmelding krijgt, neem dan contact op met de persoon of het bedrijf aan wie u geld wilde overboeken om de betaling te controleren.

  • Welke meldingen zijn er?

    Er zijn drie soorten meldingen:

    Foutmelding

    Is de naam die u intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank, bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen, let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. U krijgt een melding dat bij dit IBAN een andere naam bekend is bij de bank dan de naam die u intoetste. Neem contact op met degene aan wie u wilde betalen en controleer de betaalgegevens.

    Typefout

    Maakt u een typefoutje in de naam, bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse, dan laten we de naam zien die bekend is bij de bank. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die u bedoelt. U kunt de voorgestelde naam overnemen.

    Geen check

    Kunnen we de naam die u intoetst niet controleren, bijvoorbeeld bij een buitenlands bankrekeningnummer, dan krijgt u daarvan ook een melding.

  • Moet ik me aanmelden voor de check?

    Nee dat hoeft niet. Het is geen aparte app of programma en u hoeft zich er niet voor aan te melden. Uw bank zorgt ervoor dat de IBAN-Naam Check werkt bij online betalingen, dus via de app en via internetbankieren.

    Momenteel werkt de IBAN-Naam Check alleen voor klanten van Rabobank.