Voorkom foutmeldingen bij een overboeking aan uw organisatie

De IBAN-Naam Check helpt fraude en vergissingen te voorkomen bij online overboekingen. Hij geeft een melding als naam en rekeningnummer niet overeenkomen met de gegevens bekend bij de bank.

Als mensen overmaken aan uw organisatie maar ze gebruiken een andere naam dan de naam bij de bank, krijgen ze een foutmelding. Dit is niet altijd gewenst. Bijvoorbeeld in het geval uw organisatie in de volksmond bekend staat onder een andere naam dan de officiƫle naam waarmee u bij de bank geregistreerd bent. Om in dit soort gevallen een foutmelding te voorkomen biedt SurePay een oplossing: Datalevering.

IBAN-Naam Check is veilig

De voordelen van Datalevering

  • Voorkomt foutmeldingen bij betalingen aan uw organisatie
  • Voor matchen op veelgebruikte namen
  • Voor bijzondere situaties zoals factoring en bewindvoering

Met Datalevering voorkomt u foutmeldingen

Met de dienst Datalevering kunt u de database van SurePay uitbreiden met extra namen, bijvoorbeeld de namen waaronder u bekend staat. Of campagnenamen. Namen van werkmaatschappijen indien u een IBAN deelt. Dit voorkomt dat uw relaties een foutmelding krijgen als zij overboeken aan een van deze namen. Ook kunt u aangeven welke naam u wilt tonen in foutmeldingen. Dit regelt u eenmalig met SurePay en vervolgens is het in orde bij alle banken die de IBAN-Naam Check aan hun klanten aanbieden.

Hoe werkt Datalevering?

U stuurt ons uw namen en instructies en wij doen de rest.

  • Stap 1

    U stuurt ons uw rekeningnummers en bijbehorende namen alsook uw instructies t.a.v. matchen en melden

  • Stap 2

    Wij voegen uw namen toe aan de SurePay database en stellen de regels in voor matchen en melden. Hiermee is het meteen geregeld voor alle banken die de IBAN-Naam Check aanbieden aan hun klanten.

  • Stap 3

    Voortaan zien uw klanten geen foutmelding meer bij een overboeking aan de toegevoegde namen en voortaan zien zij alleen de door u aangegeven naam in de foutmelding

Welke namen wilt u tonen aan uw klant in foutmeldingen?

Overrule

Indien u kiest voor Overrule, dan verschijnt in de foutmelding aan de betaler uitsluitend de door u opgegeven naam.

Bovendien worden alle andere namen in de SurePay database die bij dit IBAN bekend zijn genegeerd. Dit betekent dat een betaling aan een van deze namen altijd een foutmelding oplevert.

Priority

Indien u kiest voor Priority, dan kunt u namen toevoegen aan de SurePay database en tevens kunt u aangeven welke naam met voorrang dient te worden behandeld. Deze naam verschijnt dan in foutmeldingen. En andere namen niet.

Naast de door u aangeleverde namen staan er nog meer namen in de SurePay database. Hier wordt gewoon tegen gematcht. Dus als een van deze namen wordt ingevoerd bij een betaling, komt er geen foutmelding.

Meer weten over datalevering?

Vraag offerte aan

Veelgestelde vragen

Bedrijven Bedrijven

  • Hoe wordt mijn bedrijfsnaam gecheckt?

    Als uw klanten een online overboeking aan u willen doen, en zij voeren uw bedrijfsnaam en IBAN in, dan vindt de check plaats. We checken de ingetoetste naam tegen de gegevens die bekend zijn bij de bank. Komt de naam overeen, dan verschijnt er geen melding en kan uw klant de betaling gewoon uitvoeren. Wijkt de naam af, dan tonen wij de naam van uw bedrijf zoals die bekend is bij de bank. Uw klant kan de betaling dan alsnog uitvoeren, of afbreken.

    Heeft u een zakelijke rekening bij Rabobank, ING, SNS, ASN of Regiobank? Dan checken we de ingevoerde naam ook tegen uw handelsnamen uit het Handelsregister van de Kamers van Koophandel. Deze check kunnen we helaas nog niet uitvoeren op rekeningen bij andere banken. Dat kan pas, zodra zij de IBAN-Naam Check hebben ingevoerd.

    Een melding kan leiden tot onzekerheid bij uw klanten of zij inderdaad naar het juiste bedrijf overmaken. Om onnodige navraag te voorkomen, is het handig als de naam op uw facturen overeenkomt met de tenaamstelling bij de bank.

  • Mijn bedrijfsnaam wordt niet goed gecheckt.

    Het kan voorkomen dat uw bedrijfsnaam niet goed wordt gecheckt. Dit geldt bijvoorbeeld als uw IBAN nieuw is en er nog geen klanten gebruik van hebben gemaakt. Of als de tenaamstelling van uw factuur afwijkt van de gegevens waarmee u bij de bank bekend bent. Uw klanten zien dan een melding met de naam waarmee u bekend bent bij de bank. Dit kan zorgen voor navraag en vertraging. Dit kunt u voorkomen door uw factuur aan te passen, en hierop ook de bedrijfsnaam te vermelden waarmee u bij de bank bekend bent.

    Wij kunnen alleen checken tegen uw handelsnamen indien u een zakelijke rekening heeft bij Rabobank. Voor rekeningen bij andere banken geldt dat wij pas op handelsnaam kunnen checken zodra de bank de IBAN-Naam Check heeft ingevoerd.

  • Ik heb een zakelijke rekening bij een andere bank dan Rabobank. Wordt deze ook gecheckt?

    Ja, ook dan wordt de ingetoetste bedrijfsnaam gecheckt, maar alleen tegen de gegevens zoals ze bij de bank bekend zijn. Niet tegen uw handelsnamen in het KvK Handelsregister. Op dit moment wordt alleen bij zakelijke rekeningnummers van de Rabobank een check bij de KvK gedaan. Als andere banken zich aansluiten bij de IBAN-Naam Check , controleren we ook voor die rekeningnummers de ingevoerde bedrijfsnaam tegen de handelsnamen van de KvK. Informeer bij uw bank wanneer zij de IBAN-Naam Check invoeren.

Particulieren Particulieren

  • Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

    De IBAN-Naam Check controleert bij online betalingen of de naam en IBAN die u intoetst hetzelfde zijn als de gegevens die bekend zijn bij de bank. U krijgt een melding als er iets afwijkt. Zo kunt u uw betaling controleren. Misschien heeft u een vergissing gemaakt? Of misschien is er sprake van fraude en heeft u een valse factuur ontvangen? Als u een foutmelding krijgt, neem dan contact op met de persoon of het bedrijf aan wie u geld wilde overboeken om de betaling te controleren.

  • Welke meldingen zijn er?

    Er zijn drie soorten meldingen:

    Foutmelding

    Is de naam die u intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank, bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen, let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. U krijgt een melding dat bij dit IBAN een andere naam bekend is bij de bank dan de naam die u intoetste. Neem contact op met degene aan wie u wilde betalen en controleer de betaalgegevens.

    Typefout

    Maakt u een typefoutje in de naam, bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse, dan laten we de naam zien die bekend is bij de bank. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die u bedoelt. U kunt de voorgestelde naam overnemen.

    Geen check

    Kunnen we de naam die u intoetst niet controleren, bijvoorbeeld bij een buitenlands bankrekeningnummer, dan krijgt u daarvan ook een melding.

  • Moet ik me aanmelden voor de check?

    Nee dat hoeft niet. Het is geen aparte app of programma en u hoeft zich er niet voor aan te melden. Uw bank zorgt ervoor dat de IBAN-Naam Check werkt bij online betalingen, dus via de app en via internetbankieren.

    Momenteel werkt de IBAN-Naam Check alleen voor klanten van Rabobank.