Ervaar de voordelen van de IBAN-Naam Check in jouw bedrijfsprocessen

Het invoeren, gebruiken en controleren van klantgegevens is vaak arbeidsintensief. Door de integratie van onze controle op IBAN en naam in je systemen, maak je jouw processen efficiënter, veiliger en neemt de kans op fraude af.

Zo verloopt de online aanmelding van nieuwe klanten soepeler, incasseer je bij en betaal je aan de juiste persoon. Bovendien weet je of je met een particuliere of zakelijke rekening te maken hebt! Verschillende verzekeraars, gemeenten en organisaties maken al gebruik van de IBAN-Naam Check voor bedrijven.

Deze bedrijven gingen je reeds voor!

Ervaar de voordelen van de IBAN-Naam Check in jouw bedrijfsprocessen
Ervaar de voordelen van de IBAN-Naam Check in jouw bedrijfsprocessen

De features van de IBAN-Naam Check voor bedrijven op een rijtje

Efficiëntere processen

Efficiëntere processen

  • Tot 90% minder uitval bij onboarding van klanten
  • Minder tijd kwijt met (handmatige) controles door medewerkers
  • Meteen weten of het een gezamenlijke rekening betreft
  • De API is razendsnel, actueel en 99,95% van de tijd beschikbaar
Veilig en secure

Veilig en secure

  • API voldoet aan bancaire veiligheidsstandaarden
  • Klantgegevens worden voor beperkte duur bewaard binnen Europa
  • Toegang tot de API via een encrypted TLS, met IP-whitelisting toegangsbeveiliging
  • Elk bedrijf heeft een eigen API-key
Minder kans op fraude

Minder kans op fraude

  • Weet aan wie je betaalt, dankzij de controle op naam en bijbehorend IBAN
  • Direct inzicht in opgeheven rekeningen
  • Onderscheid tussen zakelijke en particuliere rekeningen van klanten en relaties

Deze bedrijven gingen je reeds voor!

Nu we de IBAN-Naam Check hebben ingebouwd in ons systeem, is de uitval tijdens onboarding van nieuwe klanten met 90% afgenomen.
Dankzij de integratie met de API van SurePay is de schade door factuurfraude met 81% verminderd.

Kies de IBAN-Naam Check implementatie die bij jou past

API integratie in je systemen

  • API is aan te roepen in elke stap van het klantproces (website, nacontrole klanten, CRM-systeem, betalingssysteem, fraudebestrijding)
  • Razendsnel met response-tijd van 0,1 sec
  • Real-time beschikbaar
  • Hoge datadekking met 99,8% van de Nederlandse IBAN-naam combinaties
  • Je bouwt de API zelf in, of via één van onze partners

IBAN-Naam Check voor uw bestanden

  • Lever eenmalig of periodiek een Excel bestand aan, waarop wij de IBAN-Naam Check voor je uitvoeren
  • Wij bieden een veilige omgeving voor de bestandsuitwisseling aan
  • Jij ontvangt jouw bestand retour, verrijkt met het resultaat van onze IBAN-Naam Check
  • Je levert het bestand rechtstreeks bij ons aan, of via één van onze partners

Meer weten over de IBAN-Naam Check voor Bedrijven?

Vraag vandaag nog de brochure aan!

Brochure aanvragen

Veelgestelde vragen

Bedrijven

  • Hoe wordt mijn bedrijfsnaam gecheckt?

    Als uw klanten een online overboeking aan u willen doen, en zij voeren uw bedrijfsnaam en IBAN in, dan vindt de check plaats. We checken de ingetoetste naam tegen de gegevens die bekend zijn bij de bank. Komt de naam overeen, dan verschijnt er geen melding en kan uw klant de betaling gewoon uitvoeren. Wijkt de naam af, dan tonen wij de naam van uw bedrijf zoals die bekend is bij de bank. Uw klant kan de betaling dan alsnog uitvoeren, of afbreken.

    Heeft u een zakelijke rekening bij Rabobank, ING Bank, SNS Bank, Regiobank, ASN Bank of bij ABN AMRO? Dan checken we de ingevoerde naam ook tegen uw handelsnamen uit het Handelsregister van de Kamers van Koophandel. Deze check kunnen we helaas nog niet uitvoeren op rekeningen bij andere banken. Dat kan pas, zodra zij de IBAN-Naam Check hebben ingevoerd.

    Een melding kan leiden tot onzekerheid bij uw klanten of zij inderdaad naar het juiste bedrijf overmaken. Om onnodige navraag te voorkomen, is het handig als de naam op uw facturen overeenkomt met de tenaamstelling bij de bank.

  • Mijn bedrijfsnaam wordt niet goed gecheckt.

    Het kan voorkomen dat uw bedrijfsnaam niet goed wordt gecheckt. Dit geldt bijvoorbeeld als uw IBAN nieuw is en er nog geen klanten gebruik van hebben gemaakt. Of als de tenaamstelling van uw factuur afwijkt van de gegevens waarmee u bij de bank bekend bent. Uw klanten zien dan een melding met de naam waarmee u bekend bent bij de bank. Dit kan zorgen voor navraag en vertraging. Dit kunt u voorkomen door uw factuur aan te passen, en hierop ook de bedrijfsnaam te vermelden waarmee u bij de bank bekend bent.

    Wij kunnen alleen checken tegen uw handelsnamen indien u een zakelijke rekening heeft bij Rabobank, ING Bank, SNS Bank, Regiobank, ASN Bank of bij ABN AMRO. Voor rekeningen bij andere banken geldt dat wij pas op handelsnaam kunnen checken zodra de bank de IBAN-Naam Check heeft ingevoerd.

  • Ik heb een zakelijke rekening. Welke gegevens worden gecheckt?


    U heeft een zakelijk rekening bij de Rabobank, ING Bank, SNS Bank, Regiobank, ASN Bank of bij ABN AMRO.

    De ingevoerde bedrijfsnaam wordt gecheckt tegen de gegevens van zowel de bank als het KvK Handelsregister. De gegevens uit het KvK Handelsregister, waaronder mogelijk meerdere handelsnamen, zijn gebaseerd op het door u opgegeven KvK Nummer bij de desbetreffende bank.

    U heeft een zakelijke rekening bij een andere bank. 

    Ja, ook dan wordt de ingetoetste bedrijfsnaam gecheckt, maar alleen tegen de gegevens zoals ze bij de bank bekend zijn. Niet tegen uw handelsnamen in het KvK Handelsregister. Op dit moment wordt alleen bij zakelijke rekeningnummers van de Rabobank een check bij de KvK gedaan. Als andere banken zich aansluiten bij de IBAN-Naam Check , controleren we ook voor die rekeningnummers de ingevoerde bedrijfsnaam tegen de handelsnamen van de KvK.

Banken

  • Wat moet de bank doen om de IBAN-Naam Check te implementeren?

    De belangrijkste werkzaamheden aan de zijde van de bank bestaan uit twee zaken. Ten eerste het integreren van de API van de IBAN-Naam Check in de online betaalomgeving van de bank, dat is een eenmalig project met in de toekomst eventueel incidenteel een update. En en tweede het beschikbaar stellen van de klantgegevens van de bank zodat de IBAN-Naam Check ertegen kan matchen. Dit is een eenmalig project bij livegang, maar daarna een terugkerende activiteit omdat de naam- en IBAN-gegevens immers actueel gehouden moeten worden. Meer informatie over de implementatie kunt u aanvragen via deze website.

  • Hoe controleert de check de gegevens van mijn klanten?

    De IBAN-Naam Check berust op een slim algoritme dat de invoer door de gebruiker in de betaalapp van de bank vergelijkt met de klantgegevens die bekend zijn in de IBAN-Naam Check database. Deze database wordt gevoed met klantgegevens van aangesloten banken en de handelsnamen van de KvK.

    In de IBAN-Naam Check database zitten dus meerdere namen. Het algoritme selecteert de naam die het beste matcht met de klantinvoer. Als er een match is, volgt er geen melding aan de eindgebruiker. Is er geen match, dan wijkt de naam te veel af van de namen in onze database, en geven we een foutmelding.

    Het is belangrijk dat de IBAN-Naam Check matcht tegen actuele en complete klantgegevens van aangesloten banken. Zo werkt de IBAN-Naam Check optimaal en helpen we vergissingen en fraude tegen te gaan.

  • Wat gebeurt er met mijn klantgegevens?

    Voor een kwalitatief goede werking van de IBAN-Naam Check is het noodzakelijk dat de check kan matchen tegen de gegevens van de rekeninghouder zoals ze bekend zijn bij de aangesloten banken. Deze namen zijn immers dankzij zorgvuldige procedures bij de banken geverifieerd. Ook hebben we van zakelijke rekeninghouders het KvK-nummer nodig dat zij aan de bank hebben doorgegeven, zodat we de door dit bedrijf geregistreerde handelsnamen kunnen toevoegen aan de IBAN-Naam Check database. Want vaak staan juist de handelsnamen op de factuur.

    We sluiten overeenkomsten af voor de levering van klantgegevens door de bank en hierin is het doel waarvoor SurePay de gegevens mag gebruiken nauw omschreven. Deze zogenaamde doelbinding schrijft voor dat de gegevens uitsluitend mogen worden gebruikt voor het omschreven doel en verbiedt het gebruik voor elk ander doel.

    In geval SurePay een nieuwe service of toepassing zou ontwikkelen waarvoor zij de klantgegevens van banken wil gebruiken, kan dat niet zonder de expliciete toestemming van de dataleverancier.